Je to tradiční evergreen. Nová média zaplavila prostor silou povodně a roky se spekuluje, kdy definitivně vytlačí papír. Přes veškeré proměny a pohyby je ale dnes už definitivně zřejmé, že papír má ve světě médií své pevné místo. A v lecčems je dokonce nenahraditelný. Což dokládá i aktuální výzkum Unie vydavatelů, který vznikl ve spolupráci s agenturami Median a STEM/MARK v době koronavirové krize.
Pokud vás toto téma zajímá do hloubi, stáhněte si celou prezentaci zde. Tento článek shrnuje jen to nejzajímavější.
Počítač je pracovní nástroj
Elektronická a tištěná média už dávno našla symbiózu pro spolužití. Ta elektronická hrají zejména roli praktickou a funkční. Při celodenním sezení u počítače si dokážeme vybrat a nakoupit výrobek v nejlepším poměru cena výkon, takřka přímým přenosem dokážeme sledovat aktuální dění politické či sportovní, sledovat počasí… Počítač (mobil atp.) je pro nás univerzální nástroj, kterým dnes obhospodařujeme své životy.
![](https://snowmedia.cz/wp-content/uploads/2020/06/média-miluji-četbu-1024x630.jpg)
Ale není prostředníkem k odpočinku. Relaxační roli totiž přebrala do značné míry právě média tištěná. Člověk se ne zřídkakdy těší na to, až zaklapne počítač a přenese se do klidnějšího světa, světa nespojeného s prací a s povinnostmi. Až si sedne do křesla či lehne do postele a otevře – časopis nebo knihu.
![](https://snowmedia.cz/wp-content/uploads/2020/06/media-jak-se-čtou-časopisy-1024x645.jpg)
Časopisy čte 77 % populace
Právě časopisy jsou nejčastěji využívaným typem tištěných médií, čte je 77 % české populace. Jako největší výhody tisku respondenti ankety uvedli to, že jim poskytují svobodu (mohu je číst, kdy chtějí, jak dlouho chtějí, mohou se k nim vracet) nebo se o ně mohou podělit, moderně řečeno mohou je sdílet. Významným argumentem pro je i názor, že jsou méně agresivní než jiná média.
Více než polovina respondentů se ztotožnila s tvrzením „miluji četbu časopisů“, myslí si, že se „novinám a časopisům dá věřit“ nebo že „noviny, zejména jejich přílohy a časopisy, nabízejí chvilku klidu a pohody v neklidné době“.
![](https://snowmedia.cz/wp-content/uploads/2020/06/media-2-1024x628.jpg)
Časopisy – nejméně rušivá reklama
Se vztahem k časopisům velice úzce souvisí i vnímání reklamy na jejich stránkách. Ze všech médií, TV, rádií, socmedií, webů, letáků i novin je reklama v časopisech vnímána jako nejharmoničtější, nejméně rušivá. Značky inzerující v časopisech tak působí na své příjemce ve chvílích, kdy jsou pozitivně naladěny, a tedy mají větší potenciál vytvářet si pozitivní image. Podobně jsou časopisy hned po televizi vnímány jako nejdůvěryhodnější informační zdroje.
![](https://snowmedia.cz/wp-content/uploads/2020/06/Media-projekt-1024x637.jpg)
Shrnuto a podrženo
84 % populace (7,427 milionu lidí) čte tištěná média, z toho 77 % časopisy.
Tisk obecně patří stále mezi tři nejvýznamnější informační zdroje (společně s weby a TV).
Časopisy jsou pro čtenáře zakořeněnou formou odpočinku a informace v nich obsažené nesou vysokou míru důvěryhodnosti.
Více než polovina populace miluje četbu časopisů. Zhruba polovina jsou pravidelní a důslední čtenáři.
Časopisy nabízejí nejméně agresivní reklamu, kterou významná část čtenářů považuje za užitečnou.
![](https://snowmedia.cz/wp-content/uploads/2020/06/média-tradiční-výhody-1024x631.jpg)